Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου 2018

Oι Αμερικανοί κατέθεσαν πρόταση αγοράς ναυπηγείων Σκαραμαγκά-Ελευσίνας – Ορος η ανάληψη συντήρησης σκαφών ΠΝ και ΛΣ



Επίσημη πρόταση για την εξαγορά των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας κατέθεσε η ONEX, σε συνάντηση που είχε ο πρόεδρος και διευθύνοντας σύμβουλος της εταιρίας, Πάνος Ξενοκώστας, με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιάννη Δραγασάκη. 


Βασικός όρος που φέρεται να τέθηκε είναι η ανάληψη συντήρησης των πλοίων του ΠΝ και του ΛΣ.

Η εταιρία που ελέγχεται από αμερικανικά κεφάλαια και έχει την άμεση και διακηρυγμένη στήριξη της πρεσβείας των ΗΠΑ για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά-Ελευσίνας, ζητά να αναλάβει και τη συντήρηση των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού. 

Επομένως δεν πρόκειται για μια απλή αποκρατικοποίηση αλλά άπτεται των εξοπλιστικών προγραμμάτων της χώρας.

Στη συνάντηση συμμετείχε ο Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας κ. Αποστόλης Μακρυκώστας.

Η συνάντηση αυτή συμπίπτει χρονικά με την άφιξη γαλλικού κλιμακίου της Group Naval στην Ελλάδα για κλειστές συναντήσεις με την Γενική Διεύθυνση εξοπλισμών.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης ο κ. Ξενοκώστας ενημέρωσε και επίσημα τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης για το ενδιαφέρον που έχει εκφραστεί από την πλευρά της ΟΝΕΧ Group για τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά, μετά την εξαγορά του ναυπηγείου στο Νεώριο της Σύρου, και του ανέλυσε την πρόταση της εταιρείας.

Η κίνηση αυτή έρχεται σε συνέχεια της δημόσιας ανακοίνωσης του ενδιαφέροντος στο περίπτερο των ΗΠΑ στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, αποδεικνύοντας την ισχυρή βούληση και το πρόσφορο έδαφος, καθώς και την επιμονή της πρεσβείας των ΗΠΑ, που προωθεί εμφανώς τα συμφέροντα αμερικανικών εταιριών στην Ελλάδα.

Ο κ. Δραγασάκης, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας, υπογράμμισε το ενδιαφέρον της Κυβέρνησης για την ανάπτυξη του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα.

Επίσης, σημείωσε ότι η κυβέρνηση είναι ανοιχτή σε κάθε πρόταση που συμβάλλει στον στόχο αυτό, με όρους δημιουργίας απασχόλησης και μακροχρόνιας ανάπτυξης. .

Οι Αμερικανοί “κτυπάνε” πλέον καθαρά το πρόγραμμα φρεγατών του ΠΝ αξίας 5 δισ.

H δημοσιοποίηση της πρότασης εξαγοράς έγινε από τον επικεφαλής της ΟΝΕΧ Πάνο Ξενοκώστα στην ΔΕΘ παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, του Αμερικανού υπουργού Εμπορίου Γουίλμπουρ Ρος, του Αμερικανού πρέσβη Τζέφρεϊ Πάιατ και του καθ’ ύλην αρμόδιου υπουργού Οικονομίας Στέργιου Πιτσιόρλα.

Η en bloc πρόταση εξαγοράς για Σκαραμαγκά και Ελευσίνα έρχεται από την αμερικανική εταιρία η οποία ήδη αποκτά μέσω του άρθρου 106 το Νεώριο Σύρου κατόπιν και της σχετικής συζήτησης που έγινε την Πέμπτη στο μονομελές πρωτοδικείο Σύρου.

Όσον αφορά στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), ο επενδυτής εκδήλωσε ενδιαφέρον τόσο για τo εμπορικό τμήμα όσο και για το στρατιωτικό τμήμα των ναυπηγείων.

Η πρόταση αναμένεται να προχωρήσει μέσω της διαδικασίας του ειδικού διαχειριστή που έχει τοποθετηθεί στα ΕΝΑΕ.

Σκοπός των ΗΠΑ είναι πουληθεί μια έκδοση της LCS και να αποτραπεί η πώληση των γαλλικών φρεγατών Belhara.

Τις τελευταίες ώρες υπάρχει ξανά κινητικότητα σ΄ ότι έχει να κάνει με τα εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων που έχουν να κάνουν με τη Γαλλία. Αξιωματούχοι της Group Naval βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο Υπουργείο Άμυνας για συζητήσεις.


Τι θα προτείνουν οι ΗΠΑ

Το πρόγραμμα LCS αποτελείται από δυο κλάσεις διαφορετικών σχεδιάσεων, την Freedom και την Independence με την καθεμία να ναυπηγούνται από δυο διαφορετικά κονσόρτσια.

Το πρώτο με επικεφαλής την Lockheed Martin (για τα σκάφη με μονούς αριθμούς) και το δεύτερο από την Austal USA (για τα σκάφη με ζυγούς αριθμόυς).

Μέχρι σήμερα το πρόγραμμα LCS έχει αποδόσει 29 πλοία για λογαριασμό του αμερικανικού Ναυτικού. 15 έχουν ήδη παραδοθεί, 11 βρίσκονται σε διάφορα στάδια ναυπήγησης και 3 βρίσκονται στην φάση της προπαραγωγής.

Ομως ο οπλισμός τους είναι “της πλάκας”. Διαθέτουν μόνο πυροβόλο και ελαφρά βλήματα τύπου Hellfire. 

Μπορούν όμως να δεχθούν βλήματα Harpoon στο πίσω μέρος και ένα τουλάχιστον επιπλέον σύστημα εγγύς αμύνης RAM.Το κόστος ξεπερνά, τα 400 εκατ. δολ., τιμή για το αμερικανικό Ναυτικό, φυσικά…

Βέβαια υπενθυμίζουμε όμως το αμερικανικό δημοσίευμα του δικτυακού τόπου Βloomberg.com, σύμφωνα με το οποίο αξιωματικός του Ναυτικού των ΗΠΑ δήλωσε με διαβαθμισμένη αναφορά πως το “προβληματικό” πλοίο Littoral Combat Ship (LCS) του αμερικάνικου ΠΝ, ένα πλοίο που προοριζόταν να είναι μικρό και γρήγορο για χρήση σε ρηχά νερά κοντά στις ακτές, δεν έχει την ισχύ πυρός που θα έπρεπε.

Το δημοσίευμα επικαλούμενο δήλωση Αξιωματικού του Ναυτικού ο οποίος ζήτησε να μην ανακοινωθεί το εμπιστευτικό έγγραφο, λέει πως Αντιναύαρχος Τομ Κοπερμαν, Διοικητής των Ναυτικών Δυνάμεων Επιφανείας, κάλεσε το Ναυτικό των ΗΠΑ να επανεξετάσει το ενδεχόμενο απόκτησης ενός πλοίου με μεγαλύτερες επιθετικές δυνατότητες μετά την κατασκευή 24 σκαφών.

Οι δύο εκδόσεις του Littoral Combat Ship, οι οποίες, σύμφωνα με το δημοσίευμα, δέχθηκαν έντονη κριτική από κύκλους εντός του Ναυτικού ως το “Μικρό Σαράβαλο Πλοίο”, κατασκευάστηκαν ταυτοχρόνως.

Σχεδιασμένο το πλοίο αυτό στον απόηχο του τρομοκρατικού χτυπήματος της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, το πλοίο είχε σχεδιαστεί με σκοπό να αντικαταστήσει τις παλαιές φρεγάτες και άλλα πλοία.

Προοριζόταν να εκτελέσει αποστολές όπως εκκαθάριση ναρκών, δίωξη υποβρυχίων, καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας.

Τίποτα δεν έχει στοιχειώσει περισσότερο το LCS από την αντίληψη ότι και οι δύο εκδόσεις διαθέτουν πολύ ελαφρύ οπλισμό και ίσως να μην επιβιώσουν απο μία εχθρική επίθεση.

Ο επικεφαλής δοκιμών οπλισμού του αμερικάνικου Πενταγώνου, ανέφερε ελαττώματα στον οπλισμό του πλοίου και συμπέρανε πως το ελικόπτερο του δεν διαθέτει αρκετή ισχύ για να μεταφέρει εξοπλισμό εξουδετέρωσης ναρκών.

Σύμφωνα με αναφορά του Ιανουαρίου που σύνταξε ο ελεγκτής οπλισμού Μαικλ Γκιλμορ, το πλοίο δεν αναμένεται να επιβιώσει σε μία μάχη και λόγο αυτού δεν πρόκειται να διατηρήσει την μαχητική του ικανότητα μετά την προσβολή απο ενα σημαντικό χτύπημα σε ενα εχθρικό επιχειρησιακό περιβάλλον.

«Αυτά τα πλοία έχουν σχεδιαστεί για να είναι γρήγορα, δήλωσε τον Ιανουάριο ο Υπαρχηγός των ναυτικών μηχανικών συστημάτων της Ναυτικής Διοίκησης Θαλάσσιων Συστημάτων Τομ Εκλ στο συνέδριο του Ναυτικού Συλλόγου Επιφανείας. Έχουν σχεδιαστεί ώστε να πολεμούν και τότε όταν απαιτείται να αποχωρούν από την μάχη», δήλωσε.

Η αναφορά του Αντιναυάρχου, σύμφωνα με το δημοσίευμα το οποίο επικαλείται δήλωση κυβερνητικού αξιωματούχου ο οποίος ζήτησε να παραμείνει ανώνυμος, ζητά ένα πλοίο το οποίο μπορεί να επιχειρήσει ανεξάρτητα αντί να πλέει υπό την προστασία καλύτερα οπλισμένων πλοίων.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου