21 Οκτωβρίου 1972. Η μεγάλη αεροπορική τραγωδία της Ολυμπιακής με τους 37 νεκρούς. Η ημέρα που στιγματίστηκε από την μεγάλη αεροπορική τραγωδία της Ολυμπιακής Αεροπορίας, όταν αεροσκάφος που εκτελούσε το δρομολόγιο Κέρκυρα-Αθήνα συνετρίβη λίγο πριν προσγειωθεί στο αεροδρόμιο του Ελληνικού.
Από τους 49 επιβάτες και τα τέσσερα μέλη του πληρώματος, 37 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, ενώ 16 κατάφεραν να σωθούν.
Ένα λεπτό πριν την πτώση του ο πιλότος επικοινωνούσε κανονικά με τον πύργο ελέγχου του και λάμβανε οδηγίες για την προσγείωση. Ενημέρωσε μάλιστα ότι βρισκόταν σε σύννεφο, ενώ δέχτηκε αναφορές για την κακοκαιρία που επικρατούσε στην περιοχή.
Κι ενώ βρισκόταν μες στο σύννεφο το αεροσκάφος, το οποίο ούτως ή άλλως είχε ξεκινήσει τη διαδικασία προσγείωσης και βρισκόταν χαμηλά, έχασε απότομα ύψος και κατέπεσαε στη θάλασσα. Οι πιλότοι δεν κατάφεραν να αντιδράσουν.
Οι συγκλονιστικοί διάλογοι
Πύργος: Ολυμπιακή 506. Αλλάξατε επίπεδο πτήσεως. Πετάξτε στα 15.000 πόδια διότι οι καταιγίδες καθιστούν δυσχερή την αναγνώριση σας.
Πύργος: Θα προσγειωθείς αμέσως ή θα φύγεις και θα επιστρέψεις αργότερα;
Πιλότος: Τώρα αμέσως, αν είναι ελεύθερος ο διάδρομος.
Πύργος: Θα βρεις ένα σύννεφο μπροστά σου. Αν μπεις μέσα θα βρεθείς σε δύσκολη θέση, απομακρύνσου αμέσως και κατευθύνσου προς την Κόρινθο. Πρόσεξε, υπάρχει καταιγίδα.
Πιλότος: ΟΚ, ευχαριστώ… Έρχομια για προσγείωση. Βρίσκομαι σε απόσταση τριών μιλίων.
Πύργος: ΟΚ, Τώρα προσγειώνεται ένα Boeing της Ολυμπιακής, θα ρωτήσω από τον κυβερνήτη τα στοιχεία και θα σε ενημερώσω.
Πιλότος: Ευχαριστώ…
Πύργος: Η ορατότης είναι 500 πόδια, έχει κραδασμούς, αλλά τα φρένα του λειτουργούν κανονικά. Μπορείς να προσγειωθείς.
Πιλότος: ΟΚ, προχωρώ… Αυτή τη στιγμή μπαίνω στο σύννεφο. Μόλις βγω προσγειώνομαι αμέσως.
Πύργος: Να βρίσκεσαι σε διαρκή επαφή. Είναι επικίνδυνα, ΟΚ;
Πύργος: Ολυμπιακή 506, πού είσαι, δεν σε βλέπω.
Πύργος: 506, με ακούς;
Σιγή…
Συναγερμός
Ο πύργος ελέγχου αμέσως σήμανε συναγερμό. Είχε χάσει τα ίχνη του αεροπλάνου. Και το πιο περίεργο είναι ότι την είδηση για την πτώση του αεροπλάνου, την ανακοίνωσε ένας από τους επιβάτες.
Ο ζωγράφος Ν. Στεφάνου αντέδρασε πολύ ψύχραιμα. Γδύθηκε για να μην τον δυσκολεύουν τα ρούχα και έμεινε μόνο με τα εσώρουχα. Άνοιξε την πόρτα και βούτηξε στη θάλασσα. Έφτασε στη στεριά μετά από 20 περίπου λεπτά και κατευθύνθηκε προς το ΠΙΚΠΑ. Εκεί φώναξε στις νοσοκόμες:
«Έπεσε στη θάλασσα το αεροπλάνο της Ολυμπιακής από την Κέρκυρα. Ήμουν επιβάτης και σώθηκα. Τηλεφωνήστε στην Ολυμπιακή και πείτε ότι έπεσε το αεροσκάφος της».
«Ξαφνικά τρανταχτήκαμε…»
Ο Χρήστος Γκαγκανάτσος, που εργαζόταν τα καλοκαίρια στην Κέρκυρα θυμάται ότι:
«Δεν ανησυχήσαμε όταν το αεροπλάνο έχανε ύψος, διότι νομίζαμε ότι είχε ξεκινήσει η διαδικασία προσγείωσης. Δεν βλέπαμε εξάλλου έξω γιατί έβρεχε και ήταν σκοτάδι. Ξαφνικά τρανταχτήκαμε και η άτρακτος άρχισε να μπάζει νερά. Μια γυναίκα την πίσω πόρτα του αεροπλάνου. Από εκεί βγήκα. Έφτασα στην πόρτα κολυμπώντας μες στην άτρακτο».
Ο Μιχάλης Κανταρτζόπουλος εξιστορεί ότι:
«Ξαφνικά έβλεπα από το παράθυρο τα φώτα της Βούλας ψηλότερα από το αεροπλάνο. Αυτό μ’ έκανε να ανησυχώ. Την ίδια περίπου στιγμή ακούστηκε ένας τρομερός κρότος και αμέσως έσβησαν τα φώτα. Έλυσα τη ζώνη ασφαλείς και προχώρησα προς τα εμπρός. Καθόμουν στην 14η σειρά. Τότε αντιλήφθηκα μια μεγάλη τρύπα στην άτρακτο που έμπαζε νερά.
»Αμέσως γύρισα προς την αριστερή πόρτα της ουράς, όπου αρκετοί επιβάτες και μια αεροσυνοδός έβγαιναν. Σε λίγο βρέθηκα στη θάλασσα. Ήταν καμιά δεκαριά εκεί γύρω. Αρχίσαμε να κολυμπάμε, τα κύματα ήταν μεγάλα, έβρχε, η κηροζίνη είχε χυθεί στη θάλασσα. Όλα αυτά έκαναν δύσκολο το κολύμπι. Δεν μπορούσαμε να αναπνεύσουμε».
Κανείς δεν σκοτώθηκε από την πτώση
Συνολικά 16 άτομα από τους 53 επιβαίνοντες (49 επιβάτες και 4 μέλη πληρώματος).
Εκείνη τη νύχτα 37 άτομα έχασαν τη ζωή τους. Κανείς δεν σκοτώθηκε ακαριαία κατά τη σύγκρουση, αλλά πνίγηκαν,
Όπως αποδείχθηκε, δυστυχώς ο τραγικός θάνατός τους εκτός από άδικος, ήταν αργός και βασανιστικός. όπως προέκυψε από την ιατροδικαστική έρευνα που εντόπισε ποσότητες νερού στο στομάχι, το ημιθωράκιο και τους πνεύμονες.
Στο σημείο βρέθηκαν τα σωστικά συνεργεία που περισυνέλεξαν τους διασωθέντες. Σχεδόν όλοι είχαν ήδη καταφέρει να φτάσουν μέχρι τη στεριά.
Δυστυχώς οι 37 εξ αυτών άφησαν την τελευταία τους πνοή, με την ιατροδικαστική έκθεση να φέρνει στο φως μια ανατριχιαστική αλήθεια.
Όταν έπεσε το αεροπλάνο στα παγωμένα νερά όλοι ήταν ζωντανοί.
Στους πνεύμονές τους βρέθηκε υγρό, στοιχείο που αποτελεί αδιάψευστο μάρτυρα πως πέθαναν από πνιγμό, μετά την πτώση του αεροπλάνου.
Αγνοείτο μόνο ένα νήπιο που προφανώς παρασύρθηκε από τα κύματα. Το τελευταίο πτώμα βρέθηκε δεμένο στη θέση του όταν ανασύρθηκε η άκατος του αεροσκάφους.
Όπως προέκυψε, η πρόσκρουση δημιούργησε ρήγμα στο αεροσκάφος, το οποίο δεν έπεσε με τη «μύτη» σε κάποια ανεξέλεγκτη πτώση.
Ένα μείγμα από θάλασσα και καύσιμα γέμισε τους θαλάμους κι άρχισε να βυθίζεται με το ρύγχος, παρασύροντας στον υγρό τάφο όσους δεν πρόλαβαν να αντιδράσουν.
Να βρίσκεσαι σε διαρκή επαφή. Είναι επικίνδυνα… ΟΚ;
Αυτή ήταν η τελευταία «εντολή» του πύργου ελέγχου προς τους κυβερνήτες.
Οι άσχημες καιρικές συνθήκες είχαν υποχρεώσει σε μια μικρή αλλαγή του σχεδίου πτήσης, αλλά δεν είχε προκύψει κάποιο στοιχείο που να υποδήλωνε το τι θα ακολουθούσε. Όταν δεν έλαβε απάντηση, ο ελεγκτής επανήλθε αλλά ο ασύρματος ήταν «νεκρός».
Λίγο αργότερα, ο νεαρός τότε δημοσιογράφος της κρατικής τηλεόρασης Τέρενς Κουΐκ, μετέδιδε την τραγική είδηση και αρκετοί ήταν εκείνοι που έσπευσαν στην παραλιακή πιστεύοντας ότι θα δουν το αεροσκάφος, το οποίο όμως είχε ήδη βυθιστεί.
Ήρωες ή υπεύθυνοι για την τραγωδία;
Η επιτροπή εμπειρογνωμόνων στο πόρισμά της αναφέρει ως πιθανή αιτία του δυστυχήματος την απόπειρα καθόδου του αεροπλάνου κάτω από τα προβλεπόμενα όρια του κατασκευαστή.
Το σύστημα προσγείωσης είχε κατέβει, γεγονός που ενισχύει την άποψη πως ο κυβερνήτης δεν δοκίμασε να κάνει προσθαλάσσωση αλλά ίσως μπέρδεψε τα φώτα της παραλιακής με εκείνα του αεροδιαδρόμου.
Άλλοι, πάλι, λένε ότι για να μην διαλυθεί η άκατος άμεσα και να υπάρξουν επιζώντες είχε κατορθώσει να φέρει σε οριζόντια θέση το αεροπλάνο.
Το πόρισμα, πάντως, δεν έριξε φως.
Αποφάνθηκε πως δεν υπήρξε λάθος του πιλότου, ούτε κάποια μηχανική βλάβη ή λάθος ενδείξεις στα ραντάρ. Τότε, τι έφταιξε; Σύμφωνα με την επιτροπή, κανείς.
Παρέμεινε ένα άλυτο μυστήριο, ενώ αργότερα ο κυβερνήτης αθωώθηκε και από το δικαστήριο αφού δεν προέκυψε κάποιο ενοχοποιητικό στοιχείο εναντίον του.
Και κάπως έτσι, χωρίς ενόχους ή υπεύθυνους –αλλά και με 37 νεκρούς, έπεσε η αυλαία μιας τραγωδίας που θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερη εάν το αεροπλάνο είχε προσκρούσει πέντε χιλιόμετρα πιο μακριά, σε κατοικημένη περιοχή.
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες των διασωθέντων περίπου στις 21:15 ο πιλότος Πάτροκλος Θωμαδάκης ενημέρωνε πως υπήρχε μια μικρή καθυστέρηση λόγω της κακοκαιρίας. 15 λεπτά αργότερα για τους περισσότερους, συμπεριλαμβανομένου και του συγκυβερνήτη Δημήτρη Βασταρδή, ερχόταν το τέλος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου