“Κάθε αληθινή πίστη είναι αδιάψευστη, εκπληρώνει αυτό που ο πιστός ελπίζει να βρει σ’ αυτήν, δεν προσφέρει όμως ούτε το ελάχιστο έρεισμα για τη θεμελίωση μιας αντικειμενικής αλήθειας. Θέλεις να επιδιώξεις ψυχική ηρεμία και ευτυχία, τότε πίστευε, θέλεις να είσαι ένας απόστολος της αλήθειας, τότε αναζήτησέ την.”
Το νιτσεϊκό έργο ήταν μια κραυγή μέσα στη βαθιά νύχτα των ανθρώπων.
«Πεθαίνοντας θα προσφέρω στους ανθρώπους τα πιο πλούσια δώρα μου».
Έτσι μίλησε ο Ζαρατούστρα (αγαπημένο απόσπασμα).
Το κράτος; Τι ειν’ αυτό; Ε, λοιπόν, τώρα ανοίξτε τ’ αυτιά σας, γιατί θα σας μιλήσω για τον θάνατο των λαών.
Το κράτος είναι το πιο ψυχρό απ’ όλα τα ψυχρά κτήνη. Ακόμη και το ψέμα του είναι ψυχρό, κι αυτό το ψέμα σταλάζει από τα χείλη του: «Εγώ το κράτος, είμαι ο λαός».
Αυτό είναι ψέμα! Ήταν οι δημιουργοί που έφτιαξαν τους λαούς και κρέμασαν πάνω τους την πίστη και την αγάπη: έτσι υπηρέτησαν τη ζωή.
Αυτοί όμως που στήνουν παγίδες στους πολλούς και τις λένε κράτος είναι οι χαλαστές: κρεμούν ένα σπαθί κι εκατοντάδες πόθους πάνω τους.
Εκεί όπου υπάρχει ακόμη λαός, υπάρχουν οι άνθρωποι που δεν καταλαβαίνουν το κράτος, και το μισούν σαν το κακό μάτι και την αμαρτία ενάντια στα έθιμα και στο νόμο.
Σας προσφέρω αυτό το σημάδι: ο κάθε λαός μιλά τη δική του γλώσσα του Καλού και του Κακού: ο γείτονας του δεν καταλαβαίνει αυτή τη γλώσσα. Επινόησε τη γλώσσα αυτή για τον εαυτό του μεσ’ από τα έθιμα και τους νόμους.
Αλλά το κράτος λέει ψέματα σ’ όλες τις γλώσσες του Καλού και του Κακού· και με το κάθε τι που λέει, λέει ψέματα – και με το κάθε τι που κάνει, κλέβει.
Το κάθε τι πάνω του είναι επίπλαστο· δαγκώνει με κλεμμένα δόντια. Ακόμη κι η κοιλιά του είναι ψεύτικια.
Το μπέρδεμα της γλώσσας του Καλού και του Κακού, – αυτό το γνώρισμα σας προσφέρω, σαν το σημάδι του κράτους.
Αποκαλώ κράτος, εκεί όπου όλοι, καλοί και κακοί πίνουν δηλητήριο: το κράτος εκεί όπου όλοι αργά αυτοκτονούν κι αυτό το λένε ζωή.
Κοιτάξτε μονάχα αυτούς τους παραπανίσιους ανθρώπους! Κλέβουν για λογαριασμό τους τα έργα των εφευρετών και τους θησαυρούς της σοφίας: αποκαλούν την κλοπή τους πολιτισμό, – κι όλα γίνονται αρρώστια και κακομοιριά.
Κοιτάξτε μονάχα όλους αυτούς τους περισσευούμενους ανθρώπους! Είναι όλοι τους άρρωστοι, ξερνούν τη χολή τους κι αυτό το λένε εφημερίδα. Καταβροχθίζουν ο ένας τον άλλο και δεν μπορούν να χωνέψουν ούτε τον ίδιο τον εαυτό τους.
Κοιτάξτε μονάχα αυτούς τους περισσευούμενους ανθρώπους! Αποκτούν πλούτη και γίνονται φτωχότεροι μ’ αυτά! Ποθούν εξουσία κι ιδιαίτερα το μοχλό της εξουσίας, που είναι το πολύ χρήμα, – αυτοί οι ανίκανοι άνθρωποι!
Κοιτάξτε πως σκαρφαλώνουν αυτοί οι ευλύγιστοι πίθηκοι! Σκαρφαλώνουν ο ένας πάνω στον άλλο, κι έτσι βουλιάζουν στη λάσπη και στην άβυσσο.
Όλοι τους παλεύουν να φτάσουν το θρόνο: είναι μια τρέλα που τους κατέχει, – λες κι η ευτυχία κάθεται ποτέ πάνω σε θρόνο! Συχνά βρωμιάρηδες καθίζουν στο θρόνο, – και συχνά ο θρόνος καθίζει πάνω στις βρωμιές το ίδιο!
Η γη έχει ακόμη ελεύθερο τόπο για τις μεγάλες ψυχές. Πολλά μέρη – όπου η μυρωδιά της ήρεμης θάλασσας απλώνεται πανωθέ τους – ειν’ ακόμη ελεύθερα για τους μοναχικούς και τα μοναχικά ζευγάρια.
Μια λεύτερη ζωή εξακολουθεί ακόμη να υπάρχει για τις μεγάλες ψυχές. Στ’ αλήθεια, αυτός που κατέχει λίγα, πολύ λιγότερο κατέχεται, – ας είναι ευλογημένη έτσι τούτη η σεμνή μας φτώχια!
Μόνο εκεί όπου το Κράτος παύει να υπάρχει, μπορεί ν’ αρχίσει ο άνθρωπος που δεν είναι περισσευούμενος: μπορεί ν’ αρχίσει το τραγούδι του απαραίτητου ανθρώπου, η μοναδική κι αναντικατάστατη μελωδία.
Εκεί όπου το Κράτος παύει, – κοιτάξτε εκεί, αδελφοί μου. Δεν τα βλέπετε: το ουράνιο τόξο και τις γέφυρες του Υπεράνθρωπου;”
Στερνόγραφο: Από όλο το ανεκτίμητης αξίας έργο του, μια φράση του που έχω ξεχωρίσει και την θυμάμαι πάντα είναι αυτή:
"Η νύχτα είναι κι αυτή ένας ήλιος''. Σκέφτομαι ότι όποιος δεν μπορεί να καταλάβει αυτή τη φράση, δεν αναμετρήθηκε ποτέ με τον εαυτό του.
http://tsak-giorgis.blogspot.com
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ-Ιδιοφυΐες του σύγχρονου κόσμου «Φρίντριχ Νίτσε» ΕΡΤ WebTV | Friedrich Nietzsche | #FriedrichNietzsche
Φαντάστηκαν με άλλον τρόπο την παγκόσμια οικονομία, αμφισβήτησαν τα ίδια τα θεμέλια της ηθικής και της κοινωνίας και έριξαν φως στα βάθη της σκέψης του ανθρώπινου μυαλού.
Ο φιλόσοφος του 19ου αιώνα Φρίντριχ Νίτσε ήταν ένα από τα πιο λαμπρά και επικίνδυνα μυαλά του 19ου αιώνα.
Οι ανατρεπτικές, σκληρές ιδέες του διέλυαν τις βολικές πεποιθήσεις και προκαταλήψεις της θρησκείας, της τρέχουσας ηθικής και της επιστήμης.
Το έργο του Νίτσε έχει παρερμηνευτεί και χρησιμοποιηθεί κατά βούληση περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο στην ιστορία της Φιλοσοφίας.
Η αντιπάθεια που είχε ο Νίτσε στα συστήματα και στην αναζήτηση της μεγάλης αλήθειας άφησε τις ιδέες του ασαφείς και ασυνάρτητες κάποιες φορές, γεγονός που τις άφησε ελεύθερες σε ερμηνείες.
Το αποτέλεσμα ήταν οι σκέψεις του, οι οποίες ήταν κατά κάθε ολοκληρωτισμού, να παρερμηνευτούν.
Αντίθετος στον αντισημιτισμό και στον εθνικισμό, χωρίς τη θέλησή του έφτασε να συμβολίζει ένα καθεστώς το οποίο ο ίδιος θα μισούσε.
Οι φιλοσοφικές του αναζητήσεις τον οδήγησαν στην απομόνωση και στην τρέλα αλλά οι ιδέες του συνέβαλαν και αυτές στη διαμόρφωση του σύγχρονου κόσμου.
ΝΙΤΣΕ - περί Ελλήνων.
Απο το βιβλίο του με τίτλο «Η Γέννηση της Τραγωδίας» (1872) ..Περί Ελλήνων
Πεθαίνοντας θα προσφέρω στους ανθρώπους τα πιο πλούσια δώρα μου. Αυτό έμαθα απ' τον ήλιο, που όταν δύει είναι τόσο λαμπρός και με τους ανεξάντλητους θησαυρούς του βυθίζεται στη θάλασσα, έτσι που κάνει το φτωχό ψαρά να κωπηλατεί με χρυσωμένα κουπιά.
Πολύ λίγοι είναι φτιαγμένοι για ανεξαρτησία.... είναι ένα προνόμιο των δυνατών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου