Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου 2018

ΒΙΑΜΑΞ: Η ηγέτιδα δύναμη της ελληνικής αμαξοποιΐας – Η άνοδος και η πτώση (ΦΩΤΟ-ΒΙΝΤΕΟ)



Η Βιαμάξ ιδρύθηκε το 1955 από τον Μιχαήλ Κ. Φωστηρόπουλο και σύντομα εξελίχθηκε σε ηγέτιδα δύναμη της βιομηχανίας της ελληνικής αμαξοποιΐας έως το 1984, 

Κατασκευάζε ολοκληρωμένα λεωφορεία, φορτηγά ψυγεία και τουριστικά πούλμαν, όπως τα R495, F580 και Ο303 με diesel κινητήρες Μercedes-Benz.



Μιχαήλ Κ. Φωστηρόπουλος 


Η εξέλιξη και επιτυχία της Βιαμάξ, δεν ήταν σε καμία περίπτωση τυχαία, αντιθέτως, οφείλονταν στο ότι είχε κερδίσει την εμπιστοσύνη της αγοράς λόγω της εξελιγμένης σχεδίασης, αξιοπιστίας και ποιότητας που είχαν τα οχήματα με την υπογραφή της. 


Η Βιαμάξ έθεσε νέα πρότυπα στην ελληνική αγορά σχετικά με την τεχνική εκπαίδευση του εργατικού δυναμικού, την επένδυση σε έρευνα και ανάπτυξη και τις αυστηρές διαδικασίες ποιοτικού ελέγχου.

Μεγάλο μερίδιο των προίόντων της μονάδας παραγωγής λεωφορείων στην Αθήνα, και της μονάδας παραγωγής φορτηγών ψυγείων στη Θεσσαλονίκη προοριζόνταν για εξαγωγές σε χώρες της Αφρικής, Εγγύς και Μέσης Ανατολής.




Με την είσοδο της Ελλάδας στην Ευρωπαική Οικονομική Κοινότητα η παραγωγή διακόπηκε καθώς δεν υπήρχε πλέον λόγος λειτουργίας ανεξάρτητων παραγωγικών μονάδων εντός της Κοινής Αγοράς. 




Εν συνεχεία η εταιρεία δραστηριοποιήθηκε ως αποκλειστικός διανομέας για την Ελλάδα Oίκων κατασκευής αυτοκινήτων, φορτηγών, λεωφορείων, τρακτέρ και εκσκαπτικών όπως Rover, KIA, JCB, DAF, Landini, ISEKI, David Brown, Steyer, Case, ΙΜΤ. 

Το 1999 με την τροποποίηση του νομικού πλαισίου της Ευρωπαικής Ένωσης σχετικά με τα γεωγραφικά δικαιώματα διανομής, η Βιαμάξ προέβη στην πώληση των ανωτέρω franchis





Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, η ΒΙΑΜΑΞ κατάφερε να εξελιχθεί σε ηγέτιδα δύναμη της βιομηχανίας της ελληνικής αμαξοποιΐας έως το 1984.

Η εταιρεία κατασκεύαζε ολοκληρωμένα λεωφορεία, φορτηγά ψυγεία και τουριστικά πούλμαν, όπως τα R495, F580 και Ο303 με diesel κινητήρες Μercedes-Benz.

Με σκληρή δουλειά, ποιότητα και συνεχή εξέλιξη, η ΒΙΑΜΑΞ κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη της αγοράς, γεγονός που την έκανε και τόσο επιτυχημένη βιομηχανία.




Κατάφερε μέσα στα χρόνια λειτουργίας της να θέσει νέα πρότυπα στην ελληνική αγορά σχετικά με την τεχνική εκπαίδευση του εργατικού δυναμικού.

Στη γραμμή παραγωγής υπήρχαν ρομποτικές εφαρμογές και η ελληνική προστιθέμενη αξία έφτανε έως το 80%.

Στην εταιρεία δούλεψαν εξαιρετικοί μηχανικοί και βιομηχανικοί σχεδιαστές.

Μεγάλο μερίδιο των προϊόντων της μονάδας παραγωγής λεωφορείων στην Αθήνα, και της μονάδας παραγωγής φορτηγών-ψυγείων στη Θεσσαλονίκη προορίζονταν για εξαγωγές.


Βιαμάξ F600 τρόλεϊ (μοντέλο του 1962)


Φωτογραφία: biamax.gr


ΒΙΑΜΑΞ: Η αρχή της πτώσης

Οι πρώτες μαύρες στιγμές στην ιστορία της, ήρθαν με το ξέσπασμα της πετρελαϊκής κρίσης το 1973. Οι κλυδωνισμοί ωστόσο δεν ήταν μόνο από το εξωτερικό.



Οι κινητοποιήσεις στο εργοστάσιο της "Βιαμάξ" στη Θεσσαλονίκη θεωρήθηκε η αρχή του τέλους για τις παραγωγικές δραστηριότητες της εταιρείας.


Στις αρχές του 1980 νόμος επέτρεψε την αθρόα εισαγωγή μεταχειρισμένων λεωφορείων στην Ελλάδα, γεγονός που συνέβαλε στην αύξηση του ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα η ΒΙΑΜΑΞ να μην μπορέσει να ανταποκριθεί.



Δημοσίευμα του "Έθνους" εκείνης της εποχής, όταν άρχισε η αναστολή κάθε παραγωγικής δραστηριότητας ύστερα από τη... "ρήξη" .


Ο επίλογος της εταιρείας – πρότυπο γράφτηκε το 1984, όταν η ΒΙΑ
ΑΞ έκλεισε και 400 οικογένειες της δυτικής Αθήνας έμειναν χωρίς μεροκάματο.


Βιαμάξ R514 (μοντέλο του 1960) 


Ο ρόλος των Τούρκων


Οι Τούρκοι από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 εποφθαλμιούσαν την ΒΙΑΜΑΞ, ωστόσο, το 1984 εμφανίστηκε στην ελληνική αγορά η τουρκική Otomarsan.



Η τουρκική εταιρεία «ανέστησε» το ελληνικό εργοστάσιο και συνέχισε για ένα διάστημα με εισαγωγές λεωφορείων.



Ωστόσο, η Otomarsan εξευρωπαΐστηκε και η ΒΙΑΜΑΞ έμεινε στην ιστορία…




ΠΗΓΗ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου