Ένα χρόνο κλείνει στο συρτάρι της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου η έκθεση-κόλαφος του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, σχετικά με το Ίδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) για την περίοδο 2011-2017, το οποίο είχε αποστείλει στην κα Ξένη Δημητρίου, ο υπουργός Παιδείας.
Παράλληλα ο κ. Κώστας Γαβρόγλου είχε δώσει, πριν από ένα χρόνο, εντολή στον γ.γ. του υπουργείου, Γιώργο Αγγελόπουλο, να διενεργήσει τον προβλεπόμενο εκ του νόμου διοικητικό έλεγχο στο ΙΝΕΔΙΒΙΜ.
Η «Εφημερίδα των Συντακτών», που έφερε στην δημοσιότητα την «σκοτεινή» αυτή υπόθεση, την χαρακτηρίζει ώς ένα «διαχρονικό και κλασικό μοντέλο διαπλοκής και κακοδιαχείρισης».
Στην υπό έλεγχο, επίμαχη, περίοδο στο Ίδρυμα, Πρόεδρος ήταν ο κ. Φίλιππος Λέντζας και διευθύνων σύμβουλος ο κ. Παναγιώτης Μανούρης, σημερινός υποψήφιος δήμαρχος Νέας Ιωνίας και μάλιστα με χρίσμα από την Δημοτική Τοπική Επιτροπή της ΝΔ.
Ένα χρίσμα, που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις στα τοπικά στελέχη της ΝΔ, καθώς είδαν ένα ακόμα από τα «ορφανά του Σημίτη» να παίρνει προβάδισμα έναντι ιστορικών στελεχών του κόμματος της περιοχής.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της «Εφημερίδας των Συντακτών», βασιζόμενα σε αποφάσεις οι οποίες έχουν δημοσιευθεί στη Διαύγεια αλλά και σε έγγραφα τα οποία έχει στη διάθεσή της η εφημερίδα, αποκαλύπτονται έργα και ημέρες στο Ιδρυμα τέτοια που, αν δεν υπήρχε πλέον ως σύγχρονο σημείο αναφοράς το… House of Cards η αντιστοίχισή τους θα έφθανε στο Βυζάντιο.
Μία δειγματοληπτική μόνο αναφορά στην περίοδο από το 2011 ως το 2015 αποκαλύπτει: σωρεία αναθέσεων χωρίς αντίκρισμα, υπερκοστολογημένες αναθέσεις, φωτογραφικές προκηρύξεις συμβάσεων με δεκάδες κοινοβουλευτικούς ελέγχους και εισαγγελικές παρεμβάσεις κατόπιν αιτήσεων υποψηφίων συμβασιούχων, παραχωρήσεις δομών χωρίς αντάλλαγμα και κυρίως χωρίς υπουργικές αποφάσεις, πληρωμές έργων ΕΣΠΑ από τακτικό προϋπολογισμό διότι δεν πληρούνταν οι προδιαγραφές, ακόμα και… εξυπηρέτηση αναγκών προεκλογικής εκστρατείας μελών των διοικήσεων στις αυτοδιοκητικές εκλογές, (βλέπε Νέα Ιωνία και Περιστέρι).
Οι ελεγκτές μεταξύ άλλων διαπίστωσαν: απουσία τακτικού διαχειριστικού ελέγχου, παράλειψη απογραφής, μη σύννομες διαδικασίες προμήθειας υψηλών κονδυλίων ειδών τροφοδοσίας με απευθείας αναθέσεις, πλημμεληματική άσκηση εποπτικού ελέγχου επί των εστιών κ.ά.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
- Καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) από το 2011 μέχρι το 2015, η πιο προσφιλής «αγορά» προμηθειών του Ιδρύματος παρατηρείται ότι είναι κυρίως οι περιοχές Νέας Ιωνίας (τυχαίο άραγε, που σήμερα ο κ. Μανούρης είναι υπόψήφιος δήμαρχος στην Νέα Ιωνία;) και Περιστερίου.
Όσο για το Περιστέρι, ο αντιδήμαρχος της πόλης, επί 10 χρόνια έχει τις λογιστικές υπηρεσίες του ΙΝΕΔΙΒΙΜ, αφού πριν το 2011 είχε το λογιστήριο του ΙΔΕΚΕ και μετά τη συγχώνευση, το 2011, πήρε το λογιστήριο του νέου φορέα, του ΙΝΕΔΙΒΙΜ.
- Εμφανίζονταν εταιρείες για να διεκδικήσουν και να κερδίσουν τους διαγωνισμούς και μετά… εξαφανίζονταν. Με γνώριμους τρόπους, όπως αποδεικνύεται. Διεύθυνση διαμερίσματος σε πολυκατοικία, με τηλέφωνο, άντε και λίγα έπιπλα και μετά… αναδουλειά μέχρι λουκέτου.
Στη διάθεση της «Εφημερίδας των Συντακτών» υπάρχει αντίγραφο απόφασης ανάθεσης… μουσικής εκδήλωσης στην Κωνσταντινούπολη ύψους 15.000 ευρώ σε εταιρεία η οποία σε μεταγενέστερη έρευνα της διοίκησης δεν εντοπίστηκε.
- Σειρά εξωδικαστικών συμβιβασμών δεκάδων χιλιάδων ευρώ σε διάφορα στελέχη του Ιδρύματος. Δηλαδή, παρουσιάζονταν διαφωνίες και για να αποφευχθεί η προσφυγή στο δικαστήριο, το Ιδρυμα πλήρωνε όσα ζητούσαν οι παραπονούμενοι.
- Στελέχη σε νευραλγικές θέσεις (οικονομικών υπηρεσιών, διοικητικών, προμηθειών κ.ά.) παραμένουν τα ίδια. Ηταν επί διοίκησης Λέντζα-Μανούρη, αποπέμφθηκαν επί πρώτης διοίκησης μετά το 2015, επανήλθαν επί τελευταίας διοίκησης.
Ο ανέλεγκτος τρόπος λειτουργίας του Ιδρύματος
Δεν έχουν τέλος τα στοιχεία που αναδεικνύουν τον ανέλεγκτο τρόπο λειτουργίας του Ιδρύματος, όπως, άλλωστε, συμβαίνει, συνήθως, σε όλες τις ανάλογες περιπτώσεις.
Είναι ενδεικτικό ότι το 2014, (δηλαδή, επί διοικήσεως Μανούρη -Λέντζα), ο έλεγχος του ΓΛΚ επιβεβαίωνε τον κανόνα της διαπλοκής. Επί χρόνια ολόκληρα οι λογιστικές υπηρεσίες είχαν εκχωρηθεί, χωρίς καμία απολύτως εποπτεία, σε ιδιωτική εταιρεία.
Επί χρόνια ολόκληρα ήταν τόσο στρεβλή η λειτουργία του Ιδρύματος που το ΓΛΚ το βαθμολόγησε με 3, έναν βαθμό πριν από το 4 (βαθμός με τον οποίο ένας φορέας καλείται, πλέον, να κλείσει!)
Κατά την τεκμηρίωση της βαθμολόγησης το ΓΛΚ αναφέρει επί λέξει:
«Ο ελεγχόμενος φορέας λειτουργεί μερικώς, καθώς απαιτούνται ουσιαστικές βελτιώσεις, οι οποίες εστιάζονται στην οργάνωση και λειτουργία αυτού και ιδιαίτερα των οικονομικών υπηρεσιών του αλλά και στη γενικότερη οικονομική του διαχείριση».
Το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο πάντως στην προκειμένη περίπτωση είναι πως όλες οι πλευρές αναγνωρίζουν τη διαπλοκή και την κακοδιαχείριση, χωρίς όμως να αναγνωρίζουν καμία δική τους ευθύνη. Εχουμε, δηλαδή, μία ακόμα υπόθεση διαπλοκής που απλώς «φύτρωσε».
Προφανώς από σπόρο που έφερε ο άνεμος, ο οποίος ήταν τόσος καλός που το φυτό έγινε θεριό. Ακόμα κι έτσι, πάντως, αν προσθέσουμε και μερικούς δράκους, είναι έτοιμη η ιστορία του ΙΝΕΔΙΒΙΜ.
Σημειωτέον, η υπόθεση διαθέτει όλο το «πακέτο» προδιαγραφών ανάλογων φαινομένων. Ητοι, ένα σφιχτό πλέγμα σχέσεων χρονίζουσας παθογένειας, από αυτές που έχουν γίνει συστατικό της κοινωνίας.
Είναι ενδεικτικό πως το 90% το προσωπικού του Ιδρύματος είναι διορισμένο εκτός ΑΣΕΠ.
Μεγάλος, δε, αριθμός έχει τοποθετηθεί εκεί από 30ετίας ως πρακτικάριοι.
Εν προκειμένω, υπάρχουν περιπτώσεις όπου υπάλληλοι σε βουλευτικά και υπουργικά γραφεία βρέθηκαν στις εταιρείες των εργολάβων που κέρδιζαν τους διαγωνισμούς, προσωπικό τοπικών παραγόντων σε διάφορες δομές του Ιδρύματος κ.ο.κ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η υπόθεση του ΙΝΕΔΙΒΙΜ δεν έσκασε σαν βόμβα εκεί που κινούνται οι καλά γνωρίζοντες, ούτε καν στο κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ.
Είναι γνωστή από καιρό η υπόθεση. Ολες οι τελευταίες διοικήσεις ενημέρωναν κατά καιρούς προϊστάμενους και κομματικά στελέχη, ενώ, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, το θέμα έχει από καιρό παραπεμφθεί προς έρευνα σε αρμόδια όργανα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου